Det här med frågan om marknadsföring i lågkonjunktur. Spännande ändå. Exakt hur ditt företag ska göra beror på flera faktorer. Ni måste som alltid se till er verksamhet och era förutsättningar innan ni prioriterar framåt. För oavsett verksamhet så är det oftast prioritering det handlar om. Frågar ni mig ska ni sjävklart fortsätta satsa på marknadsföring & kommunikation – men en lågkonjunktur pekar på vikten att göra det smart.
Här är ett gäng frågor att besvara för att ni ska kunna prioritera rätt insatser framåt. Dessa kan med fördel användas till en workshop. Jag är gärna med om ni vill ha någon som leder arbetet och hjälper er att dra slutsatser.
Primärt handlar det om att snarast få koll på läget, kunden, förutsättningarna & siffrorna. Så att ni sedan kan ta med det i strategin & kanske skruva lite på den taktiska planen. Innehållsarbetet och alla kanaler är också viktigt, men det är inte där ni börjar. När ni har koll på läget kan ni börja optimera innehållet i era kanaler.
Frågor att besvara för att kunna prioritera smart;
– Red ut & definiera om och hur lågkonjunkturen påverkar din verksamhet.
– Är det något i efterfrågan, produktionen & utbudet som påverkas och förändras? Är alla produkter & tjänster fortfarande aktuella eller bör ni justera & utveckla något i utbudet för att öka relevansen för kund?
– Vilka produkter & tjänster är mest lönsamma? Är det något ni ska satsa mer eller mindre på just nu? (Det ska såklart spegla marknadsföringen också.)
– Vilka av era marknads- och kommunikationsinsatser ger mest effekt? Tänk både utifrån konvertering och varumärkeskännedom. (Har ni inte koll på det är det viktigt att reda ut det så snart som möjligt, annars blir det svårt att prioritera insatser, budget & resurser framåt.)
– Har kundens beteende, köpmönster & behov förändrats? Behöver ni optimera och se över vissa touchpoints i kundresan?
– Vad gör konkurrenterna?
– Vilka är era främsta utmaningar? Vad behöver ni för att lösa dem? Och vad behöver ni just nu för fortsatt framgång trots lågkonjunktur?
Ovan frågor bör man ställa sig ett par gånger per år för att ha koll och spegla mot affärsplan – och för att kunna säkra sin position på marknaden. Men det blir extra viktigt i tider när man behöver vässa maskineriet & skärpa insatserna.
När ni har en bild av läget och svar på frågorna kan ni tydligare se vilka insatser och aktiviteter just ni ska prioritera & justera i er marknadsförings- och kommunikationsplan.
Kom ihåg! Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, man behöver gasa. Dock kan man kan vara sparsam med gasen och jobba taktiskt med rätt växlar & parera energin