Check på Q1

Hur gick det och hur känns det? Kan du konstatera att du ligger i fas, att ni utfört aktiviteterna som ni skulle – och att ni fick det resultat ni önskade? 

Att följa upp kommunikationsinsatserna per kvartal är ett bra sätt för att se tendenser och utfall i både i makro- och mikromål. 

Titta på Kommunikationsplanen och aktivitetsplanen, notera och reflektera. Titta på nuvarande resultat och siffror, lyft teamets erfarenheter och se det utifrån ett krossfunktionellt perspektiv. Fastna inte bara i en kanal. 

Fundera på vilka faktorer som spelat vilken roll för resultatet och nuläget. Om det är något som behöver justeras eller omprioriteras inför Q2 så är det läge för det nu. 

Ju smartare och tydligare kommunikationsplan ni har i grunden – ju enklare är det att jobba med uppföljningen och desto bättre förutsättningar har ni att prioritera rätt insatser framåt. 

Kom också i håg att fira segrarna för Q1 

Sökoptimera sociala medier

Skriv upp det på att-göra-listan nu om det inte redan står där. Och har ni det redan som rutin är det toppen.

Varför är det viktigt?
– Jo för att sökbeteendet förändras och allt fler (inklusive mig) söker information, produkter, inspiration & kunskap via andra kanaler än google.

Man kan inte göra exakt på samma sätt som när man sökmotoroptimerar en hemsida – men principen och syftet är det samma för alla kanaler.

Du vill bli hittad och vara sökbar på de ord, ämnen, områden och intressen som är relevanta för din målgrupp och din business. Du vill finnas där med lösningen och expertisen som dina kunder efterfrågar.

Här är exempel på hur du kan optimera dina sociala kanaler.
– Lägg till ”sökoptimering” i innehållsstrategin nu.
– Optimera innehållet för relevanta ämnen & områden.
– Redigera & optimera viktigt innehåll även bakåt i tiden. (Allt är inte viktigt utifrån sökperspektiv)
– Skriv in Alt-texter på bilderna. Bilder är en viktig del i söket!
– Se över informationen om er & profilbeskrivningarna Är det tydligt vad ni erbjuder och för vem?
– Se över #hashtagsstrategin & överanvänd inte dessa, det kan ge motsatt effekt.
– Se innehållet utifrån målgruppens perspektiv.
– och när ni ändå är i gång, passa på att göra en översyn av alla era kanaler så att allt är up to date.

Det digitala ekosystemet flyter allt mer samman så när du optimerar dina sociala kanaler gynnar det även rankingen på större sökmotorer. Det gäller både text och bild.

Lycka till och ha kul med optimeringen!

Självklart är det bara att hojta till om ni vill ha pepp eller hjälp i optimeringen. 

 

 
iPhone som visar ett bildflöde av minimalistisk inredning. Om att sökoptimera sina sociala medier

Marknadsföring i lågkonjunktur

Det här med frågan om marknadsföring i lågkonjunktur. Spännande ändå. Exakt hur ditt företag ska göra beror på flera faktorer. Ni måste som alltid se till er verksamhet och era förutsättningar innan ni prioriterar framåt. För oavsett verksamhet så är det oftast prioritering det handlar om. Frågar ni mig ska ni sjävklart fortsätta satsa på marknadsföring & kommunikation – men en lågkonjunktur pekar på vikten att göra det smart.

Här är ett gäng frågor att besvara för att ni ska kunna prioritera rätt insatser framåt. Dessa kan med fördel användas till en workshop. Jag är gärna med om ni vill ha någon som leder arbetet och hjälper er att dra slutsatser.

Primärt handlar det om att snarast få koll på läget, kunden, förutsättningarna & siffrorna. Så att ni sedan kan ta med det i strategin & kanske skruva lite på den taktiska planen. Innehållsarbetet och alla kanaler är också viktigt, men det är inte där ni börjar. När ni har koll på läget kan ni börja optimera innehållet i era kanaler.

Frågor att besvara för att kunna prioritera smart;
– Red ut & definiera om och hur lågkonjunkturen påverkar din verksamhet.
– Är det något i efterfrågan, produktionen & utbudet som påverkas och förändras? Är alla produkter & tjänster fortfarande aktuella eller bör ni justera & utveckla något i utbudet för att öka relevansen för kund?
– Vilka produkter & tjänster är mest lönsamma? Är det något ni ska satsa mer eller mindre på just nu? (Det ska såklart spegla marknadsföringen också.)
– Vilka av era marknads- och kommunikationsinsatser ger mest effekt? Tänk både utifrån konvertering och varumärkeskännedom. (Har ni inte koll på det är det viktigt att reda ut det så snart som möjligt, annars blir det svårt att prioritera insatser, budget & resurser framåt.)
– Har kundens beteende, köpmönster & behov förändrats? Behöver ni optimera och se över vissa touchpoints i kundresan?
– Vad gör konkurrenterna?
– Vilka är era främsta utmaningar? Vad behöver ni för att lösa dem? Och vad behöver ni just nu för fortsatt framgång trots lågkonjunktur?

Ovan frågor bör man ställa sig ett par gånger per år för att ha koll och spegla mot affärsplan – och för att kunna säkra sin position på marknaden. Men det blir extra viktigt i tider när man behöver vässa maskineriet & skärpa insatserna.

När ni har en bild av läget och svar på frågorna kan ni tydligare se vilka insatser och aktiviteter just ni ska prioritera & justera i er marknadsförings- och kommunikationsplan.

Kom ihåg! Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, man behöver gasa. Dock kan man kan vara sparsam med gasen och jobba taktiskt med rätt växlar & parera energin  

Poddar om kommunikation och marknadsföring.

Vill du lyssna dig till inspiration och kunskap inom kommunikation, sociala medier och marknadsföring kan jag rekommendera dessa poddar.

Digitalsnack – fokus på sociala medier
Veckans Digitala Check – sammanfattning av nyheter inom sociala medier och veckans räckvidd.
Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund. Intervjuer med skarpa profiler inom kommunikation och marknadsföring.
Social By Default – Analys och spaningar på strategisk nivå om det som inom sociala medier.  
Marknadsföring som säljer med Erik Modig – intervjuer med skarpa profiler om marknadsföring som driver resultat.
VD-podden – med Araash Gilan från Viva Media
SEO-podden – med Pineberry

Välkommen hit!

– Till hemsidan där du får en hint om vad jag, Linn Lagberg – den strategiska och operativa  kommunikationskonsulten kan hjälpa ditt företag med. Oavsett om ni vill sälja mer, stärka varumärket, öka synligheten i era kanaler eller öka tillväxten och nå resultat så kan jag hjälpa er. 

Det är tydligt att smart kommunikation behövs i alla branscher, organisationer och företag. I takt med att omvärlden och kundbeteenden förändras är det viktigt att parera sin strategi och taktik för att fortsätta vara relevant och synlig för sin målgrupp.

Här kan du läsa mer om vilka tjänster jag erbjuder

Välkommen att höra av dig till mig när ni behöver hjälp att vässa er kommunikation så att ni når era mål.

Hälsningar 
Linn Lagberg 
hej@linnlagberg.se