Hur gick det och hur känns det? Kan du konstatera att du ligger i fas, att ni utfört aktiviteterna som ni skulle – och att ni fick det resultat ni önskade?
Att följa upp kommunikationsinsatserna per kvartal är ett bra sätt för att se tendenser och utfall i både i makro- och mikromål.
Titta på Kommunikationsplanen och aktivitetsplanen, notera och reflektera. Titta på nuvarande resultat och siffror, lyft teamets erfarenheter och se det utifrån ett krossfunktionellt perspektiv. Fastna inte bara i en kanal.
Fundera på vilka faktorer som spelat vilken roll för resultatet och nuläget. Om det är något som behöver justeras eller omprioriteras inför Q2 så är det läge för det nu.
Ju smartare och tydligare kommunikationsplan ni har i grunden – ju enklare är det att jobba med uppföljningen och desto bättre förutsättningar har ni att prioritera rätt insatser framåt.
Kom också i håg att fira segrarna för Q1
Skriv upp det på att-göra-listan nu om det inte redan står där. Och har ni det redan som rutin är det toppen.
Varför är det viktigt?
– Jo för att sökbeteendet förändras och allt fler (inklusive mig) söker information, produkter, inspiration & kunskap via andra kanaler än google.
Man kan inte göra exakt på samma sätt som när man sökmotoroptimerar en hemsida – men principen och syftet är det samma för alla kanaler.
Du vill bli hittad och vara sökbar på de ord, ämnen, områden och intressen som är relevanta för din målgrupp och din business. Du vill finnas där med lösningen och expertisen som dina kunder efterfrågar.
Här är exempel på hur du kan optimera dina sociala kanaler.
– Lägg till ”sökoptimering” i innehållsstrategin nu.
– Optimera innehållet för relevanta ämnen & områden.
– Redigera & optimera viktigt innehåll även bakåt i tiden. (Allt är inte viktigt utifrån sökperspektiv)
– Skriv in Alt-texter på bilderna. Bilder är en viktig del i söket!
– Se över informationen om er & profilbeskrivningarna Är det tydligt vad ni erbjuder och för vem?
– Se över #hashtagsstrategin & överanvänd inte dessa, det kan ge motsatt effekt.
– Se innehållet utifrån målgruppens perspektiv.
– och när ni ändå är i gång, passa på att göra en översyn av alla era kanaler så att allt är up to date.
Det digitala ekosystemet flyter allt mer samman så när du optimerar dina sociala kanaler gynnar det även rankingen på större sökmotorer. Det gäller både text och bild.
Lycka till och ha kul med optimeringen!
Självklart är det bara att hojta till om ni vill ha pepp eller hjälp i optimeringen.