Skriv upp det på att-göra-listan nu om det inte redan står där. Och har ni det redan som rutin är det toppen.

Varför är det viktigt?
– Jo för att sökbeteendet förändras och allt fler (inklusive mig) söker information, produkter, inspiration & kunskap via andra kanaler än google.

Man kan inte göra exakt på samma sätt som när man sökmotoroptimerar en hemsida – men principen och syftet är det samma för alla kanaler.

Du vill bli hittad och vara sökbar på de ord, ämnen, områden och intressen som är relevanta för din målgrupp och din business. Du vill finnas där med lösningen och expertisen som dina kunder efterfrågar.

Här är exempel på hur du kan optimera dina sociala kanaler.
– Lägg till ”sökoptimering” i innehållsstrategin nu.
– Optimera innehållet för relevanta ämnen & områden.
– Redigera & optimera viktigt innehåll även bakåt i tiden. (Allt är inte viktigt utifrån sökperspektiv)
– Skriv in Alt-texter på bilderna. Bilder är en viktig del i söket!
– Se över informationen om er & profilbeskrivningarna Är det tydligt vad ni erbjuder och för vem?
– Se över #hashtagsstrategin & överanvänd inte dessa, det kan ge motsatt effekt.
– Se innehållet utifrån målgruppens perspektiv.
– och när ni ändå är i gång, passa på att göra en översyn av alla era kanaler så att allt är up to date.

Det digitala ekosystemet flyter allt mer samman så när du optimerar dina sociala kanaler gynnar det även rankingen på större sökmotorer. Det gäller både text och bild.

Lycka till och ha kul med optimeringen!

Självklart är det bara att hojta till om ni vill ha pepp eller hjälp i optimeringen. 

 

 
iPhone som visar ett bildflöde av minimalistisk inredning. Om att sökoptimera sina sociala medier